Hans och sin, inte lätt

Användningen av "hans/hennes" eller "sin" är inte helt enkelt. Flera kända och bra bloggare och personer med bildning i min närhet gör fel i veckan. Jag samlar på mig. Några exempel:
1) "Ingen mer tjatig Janne Josefsson i rutan som styr hela programmet för att stötta hans egna, och i min mening, rätt gubbiga och gammelmodiga agenda." (sic. Fridén, H)
Helt rätt tänkt, men inte rätt språkligt, det ska förstås stå "... sin egna, och i min mening ...".
2) Hon har precis påbörjat "det roligaste projektet i hennes liv." (sic. när duktig väninna med publikt namn skriver om sig själv. Dock inte skribent, så jag namnger inte.)
Återigen, "sitt liv".

Såhär ser grundreglen ut:
När "det ägda" (alltså prylen/saken) "tillhör subjektet" (den som det handlar om) i meningen ska ordet (pronomenet) vara sin.
Sara gillar inte sin cykel. (Cykeln tillhör Sara.)

Och så motsatt:
Saras cykel är spygrön. Saras mamma gillar inte den spygröna färgen på hennes cykel. (Cykeln tillhör Sara, men i den andra meningen handlar det om mamman.)

Men som sagt, det här är inte enkelt, speciellt inte när meningarna blir längre och mera komplicerade, som i Hannas mening ovan.

Nu ska jag gå och handla och sedan dricka vin men en vän. Tyvärr är jag nu redan tio minuter sen. Grammatiklektioner tar tid.

/P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0