En samtal med Marie Fjellborg, roligast av alla på www

Mejlkonversationen: En komplimang i det större formatet

Deltagare:
Per Pelletsmaskin (P)
Marie Fjellborg (M)


P:
Nu har jag läst ungefär halva din blogg och kommit fram till att du är den roligaste på internet. Känns inte det ganska bra att veta?
___

M:
Ah, tack! Ja, det var en komplimang i Peter Harryson-storlek. Nu är det bara att hoppas på att den andra hälften inte var en mardröm.

Jag läste dina kommentarer också, på bloggen, men man kan liksom inte se till vilket inlägg de hör, när man godkänner dem, vilket är förvirrande.
___

P:
Aj då, så besvärligt. Blogspot går bort alltså.

Jag har just precis "läst ut" resten av bloggen och håller på att författa ett hyllningsbrev på min blogg. Men det är svårt. Det är vansinnigt nära stalker-varning (tex du och jag är de enda i världen som gillar ostmackor med senap på.) Och på rätt sida om stalker-gränsen vill man ju gärna vara. Vill du läsa innan jag publicerar?

Om du vill veta vilka inlägg jag kommenterat på så kan jag nog grotta fram det. Jag har din blogg i ganska färskt minne. Eeeeeh.

Några korta frågor som jag hoppas att du kan (vill) svara på:
Varför är bloggen "censurerad" första två åren? Finns det ett "premium-abonnemang" för den tiden? (*typ skojar men hoppas*)
Vad händer nu? Har du lagt ner?
___

P (igen):
Goddagens. Om du var orolig att andra halvan av bloggen skulle vara sämre än första. Var inte det. Läs om juli 2008. Japp, hela!
Om någon skulle skriva en c-uppsats om din blogg skulle den heta:

"Stjärnor och fåglar, fåglar och stjärnor
Såg någon registreringsnumret på den där bilen?"

... och typ att jag håller på.
___

M:
Nu ska jag svara på meddelanden!

Hm, är den censurerad?

Nej nej, ingen nerläggning. Den är tillbaka. Från dödsbädd till sjukhusbädd på mindre än, eh, en månad.

Nu ska jag kolla juli 2008.

På återseende,
Fjellblog
___

P:
Titta, titta, titta, nya inlägg! Såja, lugn Per. Trampa vatten, håll huvudet ovanför ytan, inte stirra rakt in i solen. Ta en klunk varmvatten, sansa dig! Försök formulera dig så att det går att förstå. Inte bara rusa iväg i galopp.

Så, nu är jag tillbaka. Nyutläst. Ifatt.


Hej Fjellblog!

Tråkigt med ringfingret, hoppas att det blir en fin handske i äkta siden med påbroderade ädelstenar och sånt. Helst av märket Mulberry. Det tycker jag skulle passa dig. Det tycker jag att du är värd.
(Om det inte är det finns det ett par begagnade som är för små för mig på Little shop of Fashion på St Eriksgatan för ynka 995 kronor. Men de är i herrmodell och saknar ädelstenar.)

Vad söker du för jobb?
För som jag tror att jag skrev i en kommentar (om jag nu vågade posta den) så måste du ju jobba med språket och det finurliga. Du bara måste! Ingen kan som du virka kuddfodral, grytlappar och vattentäta särkar av språket och det finurliga. Ingen!

Se själv:
http://yeoldebloginn.blogspot.com/2008/08/men-gud-r-det-idaaag.html
http://yeoldebloginn.blogspot.com/2008/11/hans-frldrar-mste-vara-s-stolta.html (Ja, det roliga är att det roliga är de två sista orden i tag-molnet.)

Angående borttagna meddelanden: Jag hittade rester av länkar på google till inlägg på yeoldebloginn som jag inte kunde se och så nämns censur i en kommentarspost (tyvärr, hittar inte länken). Men det kanske ändå bara är ett missförstånd eftersom du publicerar dig så sparsamt i perioder.

Nu har jag tyvärr fått mycket mycket prestationsångest och vet inte vad jag ska skriva om din magiska blogg. Jag vill att varenda människa ska få ta del av allt det fantastiska. Samtidigt förstår jag att inte alla människor har likadan humor. Man får förlåta dem för det.

Så här såg mina första råanteckningar till ett inlägg ut:

""""""""""(Citat modell låååångt)""""""""""

Berättelsen om när Marie Fjellborg går på snabbmatsresturang med sitt nya kaninfoder skulle jag vilja utnämna till det roligaste som någonsin skrivits på www.
Kanske överdriver jag. Men jag tror inte det.
Och sedan att det slutar så lyckligt ... Myyys.

Här fick jag lära mig ett nytt ord – "kiasm". Det händer inte var dag. (Tillägg: även lärt mig "katakres", hon verkar gilla svåra ord på k.)

Det tog mig i runda svängar 25 timmar att läsa hela bloggen, alla kommentarer, alla länkar och ivägstickare till samtliga bloggar med intressanta kommentarer inkluderat. Jaha, ni tycker att jag är galen, men försök att se på en blogg som vore det en roman med tentakler, så kanske det är lättare att förstå.

Det är inte ofta Marie tipsar om böcker, men en gång hon gör det är det förstås till en av mina största läsupplevelser någonsin - John Fowles The Magus. (OBS läses på engelska och engelska enbart.)

Även Marie har gått till psykolog. Samhörighet. Känner jag då. Vi har också lite samma taktik för att tackla mörkret. Med humor.

Konkurrent till alla tiders roligaste internet-inlägg (men nu kan jag inte längre bedöma om jag har något vett, motstånd eller sans kvar): Hela juli månad 2008 är geni.

Det här är nästan för smart för att det ska vara sant, en annan favvo. (Om du inte hajar, har du inte koncentrerat dig nog. Jag gjorde det inte först.)

Även på slutat av bloggen finns det guldkorn som dödar. Skämten blir dock mer och mer subtila och akademiska genom åren. Jag älskar det. Men någon kanske skulle säga att Marie, precis som jag, kvalat in i Hörförståelse-låten Förläst jävel (1980).

/P

PS Jag är inte ett Tjuvlyssnat-fan. Alltför billigt för mina rosaröda öron. (Okej då, det var ljug, fan vad roligt det är ibland). (Marie Fjellborg var redaktör på sajten runt peioden maj 07 till åtminstone juli 08.)

PS2: Marie har gett mig en helt ny syn på Horace Engdal. Helt på egen hand. Och jag tycks ha hittat ett solklart bevis för att han håller sig inom lagens ram, ett faktum jag i och för sig aldrig betvivlat. Han behöver helt enkelt inte fildela, för han tränar så nära akademibokhandeln.

PS3. Det här är kusligt! Hon äter mackor med ost och senap! Jämför.

PS4. Jag tar tillbaka allt om "bättre förr." Vilken otrolig historieberättare hon är.

""""""""""(Slut citat)""""""""""

Kanske ska jag bara publicera hela detta mejlsvar. Får jag det? Med tanke på att jag har mycket få läsare torde det ju inte spela speciellt stor roll. Men jag vill gärna vara säker.

/Per (ber om ursäkt för att det blev ljusårslångt)

____

M:
Nu avslöjar jag allt i förväg, men den ser typ ut som en cykelhandske. Fast utan fingertoppar (= inte så fashion). Jag tänkte mest använda den hemma, framför datorn, så det är okej, trots allt.

Åh, jag söker lite olika. Typ textproducent, biblioteksassistent, manusförfattare etc. En del skitjobb, en del skitkul jobb. Men de senare är ju svårare att få.

Tack för komplimangen ang. språket! Om man skulle skriva kåserier för Namn och nytt, tänker jag ibland.

Vad är det du jobbar med själv? Pelletsmaskiner, import/export?

Ang. utkastet: Jamen kör, vetja.

Men nojorna kanske ska vara exklusiva för den här tråden ...

Förresten är det jättesnällt det du skriver, om bloggen och allt. Tack, tack. Jag är skakad och rörd. Det var kul att läsa också.

Har du nån sån mätare så du kan se hur många läsare du har?

Okej, dags att brygga lite kaffe. Top of the morning
___

P:
Det kommer nog en Pimp my "rädda fingret"-handske-sajt snart ... Bara för dig.

Jag är journalist men jobbar med magasinslayout på ett nördförlag.

Har ingen mätare. Men har typ 25 läsare om dagen :)

Kaffe och snart fredagsfika. Tjoho!
___

P (igen):
Nu fattar jag vad du menar med mätare. Tänkte att du syftade på en offentlig statistikgraf. Det har jag inte. Men en för privat bruk finns ju inbyggd i blogg.se, så jag kan se exakt hur många läsare jag har per dag.


______________________________Här_slutar_vår_lilla_konversation_för_stunden______________________

Jag har skrivit om Maries blogg en gång tidigare.

/P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0