Twitter - dags även för dig att omvärdera, uppvärdera?

I början fattade jag nada. Nu har jag börjat älska det - men det tog fyra månader. Twitter alltså. Det är lite svårt att förklara vad som är så fint. Gemenskapen, realtidsuppdateringarna på nyheter och åsikter, all humor? En av svårigheterna ligger i att följa lagom många, och de rätta, så att man gillar flödet på sin egen sida.*

Jag heter Pelletsmaskinen även på Twitter så klart (där avslöjar jag även mitt riktiga för- och efternamn) och jag använder programmet Tweetdeck och Firefox-tillägget Twitterfox.** På Tweetdeck får jag bra överblick i efterhand, om jag inte varit aktiv en dag. Med Twitterfox surfar jag runt på internet och ser direkt om något skrivit något kul eller länkat till något bra. Det här har helt tagit över mina kvällar. Mycket roligare än tv eller film. Mycket. (Alltså, det blir en hel del tv och film av twittrandet i och med alla länkar.)

Det känns som om Twitter verkligen exploderat senaste veckorna i Sverige.

Om du gillar min blogg tipsar jag om följande personer:***
Roliga: Karin (Smallcakes) (min humor!), Klas Ekman (kompis!), Sigge Eklund (lagt ner?)
Internetiga: Deeped (Niclas Standh) (följer och följd av runt 1500.)
Journalistiga: ElinGrelsson och JuliaSkott (obs sjukt aktiva ibland under jobbtid, ibland under kvällstid, men roliga, "vardagliga", skärpta och ibland mycket ärliga. Roliga bland annat för att de är vänner, (även med GrovtInitiativ nedan.)
Journalistik och politik: Isobelsverkstad (sansad och klok, som vanligt.)
Allmänt braig: GrovtInitiativ (klok och rolig om www, könsroller och politik bland annat.)

Allihop går såklart att hitta via mig. Alla dessa utom en vad jag vet har även bloggar, men jag läser bara tre av dem.

REGLER, HJÄLP OCH FÖRKLARINGAR:
1) När du har fler än de allra närmast sörjande som "followers" får du inte twittra mer än, säg, sex gånger per dag. Det finns undantag.
2) Det går utmärkt att läsa folks twittersidor som vore de bloggar. Man får snabbt en bra bild av vilka de är. Men jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att ta mig "till början" av någons twittersida. Jag går längst ned och trycker "more" tills det tar stopp. Många twittrare utvecklas väldigt snabbt när de läser andra.
3) RT betyder ReTweet och finns som funktion bland annat i Tweetdeck. Du vill helt enkelt återge vad någon annan twittrat för dina följeslagare. Ibland rymms inte RT @[namnet] på de 140 tecken du har på dig. Då får du gör en kort-url av twittringen, eller helt enkelt låta det "sticka ut". Men sedan krävs ett klick för att läsa hela så det rekommenderas inte riktigt. Kort-url finns inbyggt i Tweetdeck, men jag använder just nu sajten Tr.im.
4) #Hashtag. Ett koncept som tar en stund att vänja sig vid, som kommer från gamla irc-chattkanaler om jag förstått rätt. Kan användas på minst tre olika sätt. a) Som sökord att förenas kring eller relaterat, b) för att starta en "grupp" bestående av ett ämne (tex #3wordsaftersex -> sjukt kul och sick: http://twitter.com/danonate: "Don't tell mum.") och som följd av detta, c) som skämt -> #Pertriestobeatwitterteacherbuthasnoideawhatheistalkingabout. Jämför med tagmoln i en klassisk blogg. Skriv alltså "#3wordsaftersex" i sökrutan.
OBS PASSA ER SOM FAN FÖR KORT-URL:er I "GRUPPER" <- Speciellt från personer utan bild, de innehåller virus och skit nästan jämt. Personerna blir snabbt bannade, men kommer igen och igen och igen med nya nicks.
5) I motsats till Facebook är Twitter "öppet". Jag skriver i första hand "in" till mina vänner på Facebook. "Ut" ur fejan kommer ju, som bekant, mycket lite.

/P(uh!)
___
Noter:
*Jag följer bara runt 50, varav mindre än hälften är aktiva. Men runt dessa tittar jag upp i princip allt de länkar till och skriver. Vissa följer 1500 personer, då gör man uppenbarligen inte det. Vissa tycker att det bara är följeslagare som räknas och vill man vara inflytelserik är det ju förstås så, men det här är något som var och en måste komma fram till på egen hand. Jag funderar på att blocka uppenbara spammare som följer mig, samt sluta följa tre, fyra personer. Renodla mot högre kvalitet.
**Det finns säkert fler bra applikationer, men dessa täcker mina behov just nu. Det var rätt mycket roddande att sätta upp Tweetdeck-spalterna så att jag fick rätt personer i rätt kategori. Just nu: Vänner, Roliga, Seriösa, Replies, Flödare, Alla.
***Jag följer en rad politiker också, från lite olika skolor: Anna Troberg (pp), Fredrik Federley (c), Christoffer Fjellner (m), Karin Pilsäter (fp), Vänsterlistan (v) - med Erik Josefsson! Tyvärr har jag inte lyckats hitta folkpartiets Olle Schmidt. För Piratebay-/Internet-/Demokrati-relaterat, se även #spectrial (även på bloggy.se!), Pirate bay-Peter (brokep), Rasmus Fleischer och Marcin de Kaminski (dekaminski). Jag följer för närvarande mycket få engelsktalande twittrare, TEDChris ger mig dock tech- och världsnyheter så att jag klarar mig.
___
Tillägg: Skrev fel på Karin (Smallcakes), men nu är det rättat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0