Lär dig surfa med Pelletsmaskinen

Fyra steg som underlättar för dig att ta dig runt på internet. Efter en kort inlärningströskel med nedanstående tips, kommer allt att bli enklare och mera ergonomiskt för dig. Jag lovar. Det här är mycket basic, så jag ber om ursäkt om jag skriver någon på näsan.

Fyra enkla steg:
1) Firefox! Ingen annan webbläsare just nu. Inte valfritt. Och alla använder väl flikar idag?
Rekommenderade tillägg (jag har ett tjugotal installerade): Cooliris, All-in-one gestures, Adblock plus, Flashblocker, Fox tab, Full Fullscreen, Smart bookmarks bar, Stylish, Tiny menu, Download helper. (Och typ i den ordningen. Har någon andra "ovärderliga tillägg", tar jag gärna emot tips.)
Mer om Firefox-tillägg läser man med fördel hos den här dedikerade bloggaren (obs nördnivå!)

2) Nytt för i år: Skriv till exempel "svt play" (med eller utan citattecken, does not matter!) uppe i rutan (adressfältet) där du tidigare skrev "http://svtplay.se" eller "www.svt.se". Tryck enter. Testa även att stava fel, till exempel bara ordet "adons".
(Jag ska vara ärlig, jag vet inte vad som får detta att funka. Är det google, mozilla firefox eller www som gör detta? Men det är heller inte viktigt. Det funkar!)

3) Radavstånd och textstorlek. Jag ser dagligen intelligenta, moderna människor som jobbar med datorer som sitter och anpassar hur nära de sitter skärmen när de surfar runt på internet efter hur stor texten på webbsidan de besöker är. Sluta upp med det!
Ctrl + '+' repektive ctrl + '-' åtgärdar saken. Även ctrl + scrolla på mushjulet fixar biffen. (På mac är det givetvis kommando + '+', '-'.) Var inte rädd för "för stor text" - och jobba aktivit några veckor med att hela tiden anpassa texten i stället för ögat, så sitter det tillslut i ryggraden.

4) För windows xp-avvändare, en bortglömd, gömd liten funktion som ger dig ett kortkommando till din startsida eller andra sajter som du ofta återkommer till. Gör såhär:
Högerklicka nere på "Aktivitetsfältet".
Aktivera verktygsfältet "Länkar" (Ordet ska dyka upp på aktivitetsfältet.)
Öppna en flik med din startsida (eller den sida du önskar ha ett snabbkommando till.)
Dra hela fliken till ordet länkar.
Klicka på länkar, leta upp sidan.
Hörgerklicka på din länk och välj "Egenskaper". Fyll i ditt kortkommando.
Jag har till exempel "Ctrl + '0' (noll) på det numreriska tangentbordet för Google. Det går att utföra med en hand. Notera att kortkommandot blir "globalt", det vill säga fungerar oavsett vilket program du för ögonblicket arbetar i, så välj kortkommandon med omsorg. Ctrl + '0' kommer alltså att öppna Firefox och gå till Google även om jag arbetar i word. Om firefox redan är öppet, öppnas en ny flik istället (åtminstone om du har det inställt så, vilket jag rekommenderar.)
Färdigt.
(En varning här: Ta inte bort en länk som du har ett kortkommando till. Då ska du vara datatekniker för att få åtkomst till detta globala snabbkommando för att kunna radera det. Kortkommandot finns kvar trots att länken inte gör det! En typisk "Microsoft-miss".)

Vi säger så. Nu ska jag på vernisage!

/P
___
Tillägg: Det finns en enda verkligt stor fördel med webbläsaren Safari för mac; med den får man snabbkommandon till sidor automatiskt. Det räcker inte riktigt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket pedagogiskt Per. Fick ett bra tips. Har alltid förstorat texten på den dator hemma som är kopplad till tvn men inte på den bärbara. Har tänkt att det liksom inte behövs. Men det blir ju skitbra (på de flesta sidor). Tack.

2009-05-10 @ 10:55:53
URL: http://annasanatomi.blogspot.com
Postat av: P

Tack Anna!

2009-05-10 @ 12:37:16
URL: http://pelletsmaskinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0