Om vi ska hålla de mörka krafterna stångna, måste vi hålla samman, oavsett ekonomiskt system



Husvagn i något slitet skick. (Skriv in koordinaterna >N 60°35'1.66" E 17°14'53.02"< i sökrutan på Google earth för att se husvagnens position.)


KOM IHÅG HISTORIEN, VI VILL INTE ATT DEN UPPREPAR SIG
Under helgens tvådagarsutflykt stötte jag och mina vandringsvänner på ett mycket märkligt område ute i skogen någon mil söder om Gävle. Trailer trash var bara förnamnet. På en tomt i en glänta hittade vi en en mindre husvagn, nergången men ack så stilig. Den hade stått oanvänd troligvis sedan tidigt 1990-tal. Hur kan jag säga det? Jo, så här - och det för mig logiskt och raskt över till gårdagens valresultat och de skrämmande SD-siffrorna: I husvagnen hittade Niclas en halv broschyr från Ny demokratis olustiga framgångsår i början av förra decenniet. (Läs Lasermannen om du inte förstått kopplingarna.) År kantade av högervindar, främlingsfientlighet och allmän ekonomisk avgrund.
Nu vill inte jag på något sätt göra livet svårare för dem som tvingas leva i husvagn ute i skogen, de har det nog tillräckligt jobbigt som det är. Och de är nog inte tillräckligt många för att sätta agendan för några större politiska omvälvningar.
Ändå säger detta kanske något om vad som behövs för att inte de mörka krafterna ska få verkligt fotfäste i politiken. I mina ögon heter lösningen Bildning och Välfärd. Och ett socialt system som inte kräver stordåd av den enskilda vilsekomna människan, utan stöttar och förebygger. På kort och lång sikt.
När människor får det svårt, ligger de populistiska alternativen - de som lovar utan att ha på fötterna - allför nära tillhands. Det skadar oss alla.


Ny Demokrati, kanske ett valprogram, troligtvis 1991.

/P
___
Jag vill också passa på att gratulera Miljöpartiet och Piratpartiet till framgången i Europaparlamentsvalet. Fortsätt att hålla högt i tak och arbeta med demokratiska medel och stor genomskinlighet mot de mål ni brinner för, så tror jag att ni kan göra verklig skillnad. Det tredje stora partiet som rönte betydande valframgångar igår, Folkpartiet, vill jag be om en sak: Jobba ni för er sak, men glöm inte bort de människor som kanske inte bidrar så särdeles till er bild av verkligheten - den ekonomiska. Ni kommer att hållas ansvariga, och själva lida av följderna, om ni skapar ett samhälle med alltför stora klyftor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0