Internet: så omöjligt, omöjligt mäktigt, stort och snabbt

Nu har jag suttit och tittat på de här graferna i över en halvtimme. Jag kan fortfarande inte förstå precis hur mäktigt det här är. Realtidsanalys baserat på ungefär en femtedel av internettrafiken i världen, enligt företaget Akamai självt.
Här är några slutsatser:
USA är något större på internet än Europa med en toppanvändning på ungefär 2,8 miljoner http-träffar per sekund mot Europas i runda svängar 2 miljoner som högst under dygnet. Just nu, mitt i natten i Europa, ligger träffantalet på runt 500000. Men vi snackar fortfarande per sekund!
Mitt i natten när alla barn ska sova, sitter vi i Europa och trycker på http-länkar 1,8 miljarder gånger i timmen. Fatta!

Det är verkligen människorna som gör internet till vad det är, inte tekniken. Och www fanns över huvud taget inte när jag föddes. Betänk.
I morgon ska jag sitta och titta på vad som händer när människor går på lunch.


Nej, jag har inte fått betalt för det här inlägget,
jag bara råkar gilla det här.


/P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0