Om att gena och skarva


Sluta inte arbeta med designen när du tycker att det är bra, då har du kommit halvvägs, menar Jacek Utko.

Om jag ville verka påläst kring magasins- och nyhetstidningsdesign – som ju är vad jag jobbar med – skulle jag visa er några av polske stjärnskottet Jacek Utkos arbeten. Synbart enkla tidningsomslag, som när man betraktar dem närmare inte kan undå att se genialiteten i. Sammanhållna, ändå lekfulla, rena linjer men alltid med en liten tvist någonstans i kanten. Varierande men ändå med stor igenkänningsfaktor.
Notera att inte ens logotypen alltid ser likadan ut. Storleken, placeringen och formen varierar från dag till dag. Detta skulle mycket få tidningar våga göra.
Om jag beskrev saken så, skulle jag verka insatt i området jag arbetade med och få pluspoäng för att jag höll mig ajour och teoretiskt uppdaterad på det senaste. Men om sanningen ska fram, och det är det den ska nu, så råkade jag på Utkos arbeten av en slump, via en TED-föreläsning. Jag hade aldrig hört talas om honom innan igår, och jag har inte ens sett klart hans presentation. Men jag vet många som inte skulle ha berättat detta.
Jag säger inte att jag aldrig har gjort det, eller kommer att göra det igen. Men det är verkligen inte tjusigt.

/P

Kommentarer
Postat av: Sofia

Förresten, kan man säga "tvist" på svenska och mena samma sak som "twist" på engelska?/Skeptisk kusin med allergi mot anglifierad svenska

2009-05-01 @ 23:29:19
Postat av: P

Nä, det kan man nog egentligen inte, men det är uppenbart att alla kommer att fatta. Jag är nog faktiskt rätt förtjust i anglofieringar, så länge de har översatts och man använder dem som med måtta och (helst då) med finess. I det här fallet blev det väl ... inte så bra, nej.

För övrigt, heter det anglifieringar eller anglofieringar? Jag känner mig osäker.

2009-05-01 @ 23:40:15
URL: http://pelletsmaskinen.blogg.se/
Postat av: m

anglicismer!

2009-05-03 @ 22:31:16
URL: http://----
Postat av: P

Tack. Det klingade mera bekant ja.

2009-05-03 @ 22:36:52
URL: http://pelletsmaskinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0