Rundgång

Tittade in hos Opassande som länkade till Disruptive som hade lyft upp ett citat från en av mina kommentarer från en dag då min kärlek var stor efter fina twitter-tips från kollega Ingela. Nu skriver jag om det och så har vi gått en varv. Det handlar förstås om vår gemensamma tro på internet. En framtidsförhoppning som spänner över många politiska läger. (Dock inte Expressens ledarsida. Jag har träffat Sakine Madon och redan då tyckte jag att hon var mera provokativ än klok, fast cool!) Framför allt från den frihetliga vänstern över till liberalerna. De kulturella kopplingarna som görs över nätet över tid, menar jag och många med mig, kommer per automatik att leda till att världen snabbare blir en bättre plats att leva på. Kunskap, närhet och förståelse går hand i hand - även om det fortfarande är obehagligt varje gång den anonyma rasismen eller andra mörka krafter visar upp sitt fula bockskägg, på internet eller annorstädes. Men det krävs yttrandefrihet och garanter för den personliga integriteten för att allt ska gå i lås. Det krävs dessutom att vi diskuterar hur vi vill ha det med upphovsrätt och patent, vilka som är mest gynnade av att dagens system upprätthålls och vilka som skulle tjäna på större öppenhet, de få redan gynnade eller de många mindre bemedlade. Och ja, det är en politisk fråga, inte en strikt ekonomisk.

/P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0