Här behövs något härligt lättsamt under tiden jag är borta: Jag ger er himla söta Hilma Sofia


Caféreportage med bilder tagna med en
snart fyra år gammal mobilkamera utan autofokus.


RECENSION. CAFÉ. KUNGSHOLMEN. HILMA SOFIA.
Stockholms just nu bästa café bjuder på avslappnad stämning, hyfsade priser, nyttig mat (och jätteonyttiga fett- å sockergoda bakverk), finaste inredningen och gulligaste personalen. Hit är det man ska gå! Jag ritar glassen som ska föreställa ett hjärta <3.
Priserna är något högre än när de öppnade för lite över ett och ett halvt år sedan men fokus ligger fortfarande på ekologiskt och rättvist. Utbudet har också blivit klart bättre. Tar kort. Satsa på en vardagseftermiddag efter lunch så kan du slippa stimmet.
Adress: Hilma Sofia, Pilgatan 28, Kungsholmen. (Mellan Bergsgatan och Hantverkargatan vid T-bana Rådhuset.)

Jag åt och drack:
Svart kaffe. Tre pelletsmaskiner, gott, inget att invända. Kaffe helt enkelt. Runt tjugolappen.

Dinkelsallad. Nyttig lunchrätt med en himmelsk hemmagjord hoummus med kapris. Fyra pelletsmaskiner med extra plus för hoummusen. Runt 75-lappen.

Brownie med hallon och grädde. 35 kronor. Fem pelletsmaskiner. Hade fem inte varit maxbetyg hade den fått fler. Perfekt lösgräddad med finfina mängder hallon och grädde. En magisk kombo.


Hemtrevligt, lantkänsla och samtidigt modernt och rokoko.
Hur nu det gick till? Väldigt mysigt är det i alla fall.


Dinkelsallad. Nyttigt och med den
godaste hoummusen ever!



Intellektuella fransmän på besök vid polishuset. Check.
När de hade gått fick jag sitta ensam en liten stund innan
det kom en studenttjej och slog sig ned ett bord bort.
___

Nu åker jag bort några dagar och kommer troligtvis inte att blogga något. Håll till godo och laga er något riktigt smaskigt att njuta av i helgen. Kramarna!

/P

Kommentarer
Postat av: Anna

Hit ska jag (vi) gå till hösten när jag kommer till Stockholm!

2009-05-18 @ 10:08:10
URL: http://annasanatomi.blogspot.com
Postat av: P

Måndag morgon, och vi korsläser varandras bloggar, Anna!



Jag kan inte skriva det här på din, men varje gång Gustavs snälla kompis Arvid kommer in och kommenterar, så börjar jag storgråta. Jag vet inte varför, men han ger på något sätt perspektivet som förlöser känslorna.



Sedan blir man ju lite sur på dem som på riktigt verkar föreslå avslagen cola som botemedel för illamående till en cancersjuk elvaåring inlagd på ett av Sveriges främsta sjukhus, med Afrika som referens. Men men.



Jag ser fram emot att gå och fika med dig/er!



/P

2009-05-18 @ 10:17:39
URL: http://pelletsmaskinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0