På pizzerian från helvetet finns bara halva sanningen att hämta

Gamla Fashionmuslimette-tjejen Jonna går och äter i Gällivare, skymtar pubishår och får en lektion i österländsk trosuppfattning. Av en kille stenad på hb på pizzerian från helvetet. Klockan två en eftermiddag.
Det är inte tråkigt.

Så nej, min uppfattning är inte att allt ska vara djupt och svårt. Yta och roligt (eller bäst av allt, djup och roligt) har en minst lika stor plats i mitt hjärta. (Ja, jag har sett alla avsnitt av Gossip girl! Vad är det med det då, pucko?!)

Men jag ska förklara en av föreläsningarna jag presenterat nedan, för jag gissar att ganska få har sett den.

Foto från: http://blog.ning.com (slarvigt modifierad)


Så här ser en normaldistribution för otyglad omvänt exponentiell utveckling normalt ut. Kallas för "power-law distribution" men jag vet inte den svenska översättningen (gärna hjälp). Vad fan betyder det då, undrar du?
Det betyder till exempel att i sociala system utan begränsning (tänk facebook), där man får vara hur aktiv eller passiv man vill, kommer några att bidra med det mesta och de allra flesta bidra med något men inte mycket, procentuellt.
De 10 procent i din bekantskapskrets som lagt ut flest bilder, kommer att ha lagt ut runt 75 procent av alla bilder i ditt nätverk. Eller, ännu längre till vänster på skalan. En procent av alla personer står för nästan 20 procent av innehållet. Om du alltså har tre hundra vänner så kommer tre av dem att ha lagt upp runt 20 procent av det totala antalet bilder i gruppen. Ju större grupp detta gäller, desto sannare blir påståendet.

Denna fördelningskurva ger upphov till en del statistiska märkligheter. Det blir till exempel väldigt stor skillnad på medel och median. Och de allra flesta personer kommer att ligga under medel. Som exempel: 80 procent av alla personer i ditt nätverk kommer att ha uppdaterat sin facebook-status färre antal gånger än medel. Det innebär i slutändan att en femtedel av alla människor kommer att stå för fyra femtedelar av allt du läser på fejan. Om du som inte är så pladdrig vill höras, kommer du ATT MÅSTA SKRIKA! Dessutom är det en väldigt stor fördel att vara först.
Applicera nu detta på alla bloggar i världen och tänk vad det kan innebära. En (1!) procent av alla bloggar kommer att ha runt 20 procent av alla länkar till sig. Och ju längre tiden går, ju fler som bloggar, desto mindre del av alla länkar kommer att gå till just din blogg. Alas, det blir svårare att höras. Förutsatt att du inte är Blondinbella och redan är stor. (Notera, ingen länk, ett politiskt statement i det lilla!)

Om det var svårt att hänga med, men du blev nyfiken, SE FILMEN! Den är betydligt mer pedagogisk än jag och föreläsaren får fem pelletsmaskiner i betyg i kategorin rolig och djup. När han passerar pro-anorexia-grupper för tonårsflickor på vägen mot femtio år av kaos och alla informationsföretags död är det svårt att inte bli lite småkåt, om än inte av tonårsflickorna. Nu ska jag gå och power-onanera.

xoxo Pelletsmaskinen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0