Rörd, inte skakad, över de märkligaste ting

Så. Åter till listan över märkliga grejer som får mig att gråta.
På första plats kommer, som jag skrivit, Carolina Klüft.
Som god tvåa kommer – jepp sug på den här ... superdatorer.
Inte datorerna i sig, utan språkbruket kring dem. Petaflop, bland annat. Alltså antalet flyttalsoperationer datorerna klarar att utföra per sekund. En petaflop är 1 000 000 000 000 000 stycken. Det är ett sjukt stort tal. Med ord, tusen trillioner flyttalsoperationer. Per sekund. Den gränsen passerades i somras.
top500.org presenteras två gånger per år 500-topplistan över världens snabbaste burkar.
Åtta av världens 500 snabbaste maskiner finns i Sverige (Ryssland har lika många, Norge bara två, USA 290 – över hälften alltså – på senaste listan från november i fjol.)
Snabbast i Sverige är FRA:s nya maskin. Förstås. Men mäktigast är Umeå universitets burk, eftersom den är ett hemmabygge. Normalt köper man dem från HP eller IBM.
USA håller på att bygga en ny maskin, skriver Ny Teknik. Den ska vara på 20 petaflop och spöar således de andra femhundra datorerna tillsammans. Vad ska den göra då, undrar du kanske. Hålla koll på kärnvapen. Så klart.
Andra ord i sammanhanget som får det att tåras i ögonen på mig är "processorkärnor", "superkluster" och "klockfrekvenser".
Och nej, jag skojar inte och jag kan inte förklara det. Kanske känner jag mig hotad.
Men fortfarande är den mänskliga hjärnan snabbare. Och kommer att vara så i trettio år till, enligt vissa uppgifter.
Den som lever får se.

/P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0