Gud till Konradsberg

Undrar om jag räknas in bland världens 2,1 miljarder kristna? I så fall kan ni stryka mig från listan. Jag är inte en av er. Gud finns med stor sannolikhet inte, och bibeln är en utmärkt litterär skrift, men en obehaglig moralkälla. Och gud skulle för evigt sitta inspärrad på mentalinstitution om han levde bland oss idag.

Hör till exempel berättelsen om Lot. 
Guds änglar letar i staden Sodom efter tio rättfärdiga. De hittar bara en - Lot (sic.). Alla i staden blir arga över att Lot fått så fint främmande och kräver att han skickar ut änglarna ur sitt hus för att de ska få våldföra sig på dem. Lot vägrar. Istället erbjuder han de arga stadsborna sina två oskulder till döttrar. Stadsborna tycker inte att det duger. 
Eftersom änglarna inte hittar tio stycken rättfärdiga i staden meddelar de Gud detta. Han (hon, det?) låter det regna eld och svavel över staden tills inget mera finns kvar. Måhända ett rimligt straff, vad vet jag?
Men, eftersom Guds eld- och svavelfyrverkeri förmodligen är en ganska mäktig syn, förbjuder han alla att titta på. Sådan underhållning kan man ju inte tillåta. 
Lots fru, konsekvent inte namngiven, är tyvärr en ganska nyfiken själ. Hon vill kolla. I ett svagt ögonblick vänder hon sig om och kikar lite. Men se det skulle hon inte ha gjort. Gud har ju förbjudit. Som straff förvandlar han henne till en saltstod, ungefär som en staty av salt.

Således: Lot som försvarar de odödlig änglarna men gärna bjussar på tonårsdöttrar är rättfärdig, och får leva. Hans fru som gillar fyrverkeri däremot, hon är så dum att hon måste dö.

Min egen bedömning är snarast motsatt.

/Pelletsmaskinen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0