Bakterieskräck och andra dumheter. Du lever inte på medeltiden. Eller?

Idag blir det nog bara ett blogginlägg. Det är lördag. Hela Mumindalen utanför min lägenhet är täckt av dimma. Det är lite fint. Jag städar. Hittills har jag betat av två tredjedelar av disken och plockat undan alla kläder från tvätten i torsdags.

Har tänkt mycket på vad man dör av. Jag vet några saker man dör av. Rökning, cancer, bilolyckor, våld mot huvudet. Jag vet också några saker man inte dör av. Bakterier, smuts, kalkavlagringar, flygolyckor.
Visst, bakterier kan orsaka vissa sjukdomar, men just du kommer inte att dö av någon av dem. Och med tanke på att det finns fler bakterier i kroppen, än det finns människoceller - sluta oroa dig! En bakterie väger ungefär så här mycket: 0,00000000000032 gram. Ändå är folk så rädda för dem. Jag förstår inte.
Således: Anledningar att vara rädd för toalettsitsar: 0. Anledningar att vara rädd för smutsiga kollektivtraffiksitsar: 1 (man kan behöva tvätta).
Och visst, du kan dö i en flygolycka. Flygplan är snabba maskiner. Som ibland landar på fel ställe på jorden. Då kan det göra ont. Men sannolikheten är liten. Ta en titt på wikipedias lista över kända personer som omkommit i flygolyckor, och kolla hur många av dem du känner till. Sätt dig sedan och gör en lista med alla kändisar du kan komma på. Jämför sedan resultaten.
Och så kalkavlagringar. Jag håller med, ska man gå på finrestaurang så ska kniven vara ren och blank, det är en del i lyxkänslan. Men sådär vanligtvis, till frukost kanhända, ta du lugnt gaffeln med små vita fläckar på. De består av kalcium (bra grej), syre (mycket bra grej) och vatten (nästan lika bra grej som syre). Njut sedan av dina (kravmärkta) frukostägg.

/P

(Och så en liten datanördgrej. Firefox-tillägget All-in-one gestures är årets grej för mig. Fan vad jag ritar små figurer! Och aldrig mera musarm!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0