Surrealistisk dygnsrytmsanomali

Hahahaha. Man skulle ju kunna tänka sig att om man bloggar nu, 03.10 en söndag morgon, så har man just kommit hem från krogen, är lite smålullig och är på väg att vingla isäng. Inte så. Jag vaknade just. Efter att ha sovit sedan tjugo i tio. Vad blir det? Fem och en halv timme. Kan jag somna igen nu? Ska jag?
03.10 är så tidigt att det inte kan räknas till morgonpigg. Det är heller ingen bra tid att vakna efter att ha sovit middag. Det är helt enkelt ingen bra tid att vara nyvaken på. Vad gör man nu?
Ska se efter om det inte finns ett kapitel i stränga sömnboken som heter surrealistiska dygnsrytmsanomalier. Det borde det.

/P

Tillägg: "Melatonin är vårt främsta sömnhormon. Det gör oss trötta, hjälper oss att somna och att behålla sömnen under natten" ... "Man kan säga att melatonin är ett 'mörkerhormon'. Melatoninnivåerna börjar öka under kvällen och är som högst mitt i natten, runt klockan 03-04, för att sedan sjunka igen under sennatten och på morgonen."*

Yeah, right!

/P (05.00)

*Söderström, Sömn (2007), s51-52.

Tillägg 2: Fick sova 07.30-09.30 också. Så nu känns allt ganska normalt.

/P (10.25)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0