Att skjuta mot lättsinnighet är fult, att skjuta mot Sofi är vackert

Har ni sett vad min kompis Niklas fått Sofi Fahrman, Aftonbladets modeskribent, att säga?

"
N: Att läsa en kvällstidning är som att stoppa huvudet i en mikrovågsugn i tio minuter. Man kommer ut alldeles mör, med en kokande känsla av sorg och förakt gentemot mänskligheten. Frågor på det?
S: Ja vad ska jag säga, det är ju jättesynd att du känner så. För min ambition är ju tvärtom, att du ska stoppa in huvudet i mikrovågsugnen och sedan känna att det här var ju lättsamt och kul. Att man ska ha fått lite inspiration.
"

Tänk igenom vad hon verkligen säger.

Det säger ALLT om några instanser av det moderna livet. Nämligen Aftonbladet, Sofie Fahrman, att idioti fortfarande är en utmärkt karriärväg, att inget ändrats sedan 2005 eller någonsin kommer att göra det, och att - som jag påpekat tidigare - ju mer idiotiskt, desto fler läsare.
(Remember: "Ingen har någonsin blivit fattig av att underskatta det amerikanska folkets smak". Nationalitet lätt utbytbart. Och nej, att något är elitistiskt kan i och för sig vara sant, det är däremot inget giltigt argument för att det skulle vara fel.)

Jag råkade inte hitta saken själv, utan läste det på den här utmärkta, icke kommenterbara, bloggen.

Nu kanske du säger "ja men det gör väl inget, låt dem som vill syssla med mode, syssla med mode, och inte tänka så mycket. Alla kan ju inte studera filosofi och sträva efter att vi ska leva ekologist. Webben och världen är ju jättestor och här finns plats för alla och blommorna blommar och nu är det vår. Släääääpp sargen!"

På det vill jag bara kontra med en lättsam liten film om exponentiell utveckling och allt det kan tänkas innebära. Nämligen att det inte alls finns plats för speciellt mycket. I alla fall inte som betyder något på ett större plan. I alla fall inte just nu.
Ingen av Sofis läsare lär ta sig igenom filmen, så jag oroar mig inte för kritik.

/P

PS. Bloggen som åsyftas i rubriken är den från tidigare inlägget Hädanefter kommer det aldrig att stå något av vikt här (Döh, har det någonsin gjort det?): http://matildasfikarum.wordpress.com
Anledningen till att hon fick sig en känga var framför allt att hon uppenbarligen är så mycket smartare än sin blogg. Hon kanske inte har bättre smak, men studera litteraturtipsen. Sedan är det även uppenbart att bloggen är smartare än sina läsare. Men det är ju inte hennes fel. Och vem är jag att (be)döma smak? DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0